Fördelar och nackdelar som IT-konsult

Att arbeta som konsult inom IT är utan tvivel ett av de mest mångsidiga jobb man kan ha i dagens samhälle med tanke på att det innefattar så många olika arbetsuppgifter. Detta får ses som en av fördelarna med jobbet.

Nu kanske inte alla arbetsuppgifter är lika utvecklande förstås, säkerligen så är det intressantare att utveckla ett nytt affärssystem för ett stort företag än att fixa en skrivare för en privatperson – men likväl så tillhör båda delarna till jobbet. Vi tänkte här ta upp några fördelar och nackdelar med jobbet som IT-konsult.

Fördelar

Helpdesk

– Bredden med jobbet – Som vi nämnde inledningsvis så är det ett väldigt brett yrke där du kan jobba med alltifrån att programmera kod till att projektleda. Detta innebär att det sällan blir långtråkigt då det oftast händer något nytt för varje dag.

– Lönen – Löneläget för IT-konsulter idag ligger helt klart på en bra nivå. Dessutom är det som duktig konsult med stora jobbmöjligheter lätt att välja sina kunder där lönen blir som bäst.

– Spetskompetens – Som IT-konsult så erbjuder man alltid spetskompetens till kunden och detta är fördelaktigt både för företag och för konsulten.

Nackdelar

– Höga krav – I regel så ställs höga krav på IT-konsulter som anlitas, så har man inte koll på grejorna så kan det bli hett om öronen.

– Stressigt – Har man svårt att säga ifrån så kan det bli en stressig tillvaro att hinna med allting. Det är viktigt att lära sig att säga ifrån så att man kan prestera på topp till de kunder man har och att man hinner göra det.

– Anställningssäkerhet – Som konsult så är det förstås så att man är lite utsatt om man ”frilansar” och inte har någon fast arbetsplats. Risken att jobben inte ska fortsätta rulla in är kanske inte överhängande, men den finns.