Få kunderna att förstå din produkt

Att jobba med abstrakta produkter innebära inte sällan en utmaning för försäljningen. Det säger sig själva att vi inte gärna lägger pengar på saker som vi inte förstår, även om vi har ett behov så måste vi förstå nyttan för att vara villiga att investera. Så hur ska man då göra som företagare när man säljer en abstrakt produkt eller tjänst. Här kommer några råd på vägen för att nå fram till dina kunder.

Det första steget som du bör ta är att undersöka hur din in-försäljning och hur du presenterar produkten upplevs. Här är det bra att ta en person som är relativt oinsatt till hjälp, ha som målsättning att när du kan berätta om din produkt för någon okunnig så är du redo att kontakta kunderna. Även om det kan ta emot som expert att förenkla din produkt, så är det vad som behövs. Kunden måste väldigt tidigt i mötet ha en tydlig övergripande bild av vad du göra och hur det kan hjälpa dom. Vill du sedan gå in på detaljer så kan du självfallet göra det, men att diskutera detaljer men någon som inte förstår helheten är lönlöst. Ibland kan man behöva extra hjälp med detta och då finns kommunikationsbyråer att ta hjälp av, Brid agency är en byrå som kan hjälpa dig att förklara din produkt och skapa ditt varumärke.

Ett annat bra sätt att skapa trovärdighet och få andra att se nyttan med din produkt är att använda dig av andra nöjda kunder. Intervjua dina nuvarande kunder för att få en bild av vad du hjälpt dom med. Har du tur så kanske din nöjda kund vill ställa upp som exempel som du kan använda på hemsidan eller i annat marknadsföringsmaterial. Då kan du låta kunden beskriva dig från sitt perspektiv som köpare. Så försök att förenkla och ta hjälp av andra, att enkelt kunna beskriva din produkt eller tjänst innebär inte att den är enkel, bara att fler kommer att förstå nyttan.