Att bygga upp ett starkt varumärke

Alla som driver företag är säkert medveten om vikten av att ha ett starkt varumärke, man kan använde det för att sätta sitt märke i den branschen man arbetar inom och som ett sätt att skilja sig från sina konkurrenter.

Enligt en rapport från en kanadensisk undersökning visade det sig att 72 procent av konsumenter ansåg att ett företags rykte influerade deras inköp, 80 procent av anställda kan acceptera en lägre lön om det betyder att de får arbeta med ett företag som har ett utmärkt rykte och hela 89 procent säger att ryktet är en avgörande faktor när man bestämmer mellan två liknande produkter.

Oavsett om man ämnar att influera viktiga beslutstagare eller attrahera och behålla talanger kommer man att vilja ha ett antal punkter i åtanke.

Det finns många olika metoder inom marknadsföring som kan hjälpa till med uppbyggnaden och bibehållandet av ett starkt varumärke.

Något som har varit mycket populärt på senare tid är att använda sig av offentliga personer för att de och deras livsstil ska kopplas till sitt varumärke och förmedla att det håller hög klass. En nylig händelse är till exempel när PokerStars signerade Neymar Jr som en del av Team PokerStars.

Naturligtvis är det långt ifrån alla som har råd att gå denna väg, men som tur är finns det många andra metoder man kan använda sig av. Enligt Kirsten Vernon, en personlig varumärkesmärkeskonsult, bör man arbeta med den metod man själv gillar bäst, för gör man inte det kommer man inte använda den i samma utsträckning som en metod man faktiskt föredrar och därför inte få lika bra resultat.

Hon menar även att ett misstag som många gör är att inte maximera de varumärkesstrategier de faktiskt använder. Ska man till exempel anordna en konferens eller bara tala på en kan man först använda sig sociala medier för att marknadsföra eventet, få feedback på innehållet som sin publik vill höra och använda det på ett mer långvarigt sätt, genom att exempelvis lägga upp videos från det. Allt som normalt sett händer är att man tar sig till eventet, medverkar på det sätt man planerat, dela ut ett antal visitkort och håller fingrarna att något större kommer utifrån detta.

2049970-words-thumb-upEd Roach. grundaren av the Branding Experts går vidare på tanken kring just social media och menar att även om man inte är så bekväm att använda detta är det något man verkligen borde lägga ned energi på. Varumärkesstrategier har expanderat till att inkludera inte bara sociala nätverk som Facebook, Twitter, Instagram, utan appar till smarttelefoner, mobilanpassade hemsidor och reklam på dessa.

Men det räcker inte bara med att ha ett konto på dessa sociala nätverk, menar Roach, man måste även se till att vara aktiva på dessa och skriva uppdateringar regelbundet, delta i konversationer, svara på frågor från sina kunder och liknande.

En stor anledning till att detta är så viktigt är att när en kund förr hade ett problem med ett företag och deras tjänst eller produkt skrev de ett brev till företaget och förklarade sitt missnöje, kanske de även klagade till sina närmsta kring detta. Men idag skriver de ut sina klagomål på Twitter där otaliga andra kan ta del av detta. Bara en så enkel sak kan lätt fläcka ens varumärke till en allvarlig grad. Men är man med i diskussionen kan man alltid försäkra kunden om att man kan ställa saker och ting till rätta eller erbjuda kompensation, och det precis som kundens klagomål kan ses av lika många andra kunder och potentiella kunder.

Det finns förstås mer att tänka på, men detta är en bra början för både nya och sedan länge etablerade företag.